Eugeni d’Ors començà la seva carrera literària (que inicialment havia d’ésser filosòfica) atacant Balmes. Balmes era el filosop més important del país, i entrava en el joc normal de les coses que l’aparició d’un altre filosop es produís a costes de l’anterior. Ho exigia el joc mecànic de la successió i de les generacions. Fou en un discurs d’un Congrés Universitari Català de primers de segle —Ors tenia vint anys— que digué que amb el Criteri a la mà seria impossible d’arribar al pol austral. La frase es féu de seguida cèlebre i li obrí una sèrie de portes que no se li han tancat —ni és possible que se li tanquin— mai més.
Tot el que Balmes, com a filosop, té d’escassa fascinació (la seva facilitat fraseològica el porta a escriure frases tan llargues, que quan hom arriba al final ja no recorda el que deia al començament), ho té la seva figura humana, la persona. Sabé aliar perfectament els seus estudis amb els interessos pràctics de la seva família, que tingué a Vic una botiga de barrets de capellà important i de molta anomenada. Els somniatruites em fatiguen, tant com m’enerven els àrids i arrasats comerciants collfreds. La dosificació d’aquests dos sentits constitueix el tipus humà més complet del país. En el curs del seu viatge d’informació filosòfica a París i Brussel·les no deixà ni un sol dia d’interessar-se en la marxa del negoci de capelleria, en les qüestions de formes de barrets, de fabricació i de preus.
No és la meva intenció de presentar ara —ni mai— un Balmes vulgar, comerciant i adotzenat, sinó la de presentar un Balmes complet.
La literatura catalana d’avui té una cosa molt agradable: és una literatura desproveïda totalment de preciosisme. El preciosisme m’embafa de seguida. La llengua és tan difícil, tan dura, tan encarcarada, d’un maneig tan rígid, tan plena de dificultats, que tothom escriu com pot… i gràcies! Carner és l’home que domina més l’ofici. El domina prodigiosament. De vegades tendeix al preciosisme i a la «manera». No és pas fàcil, però, que sigui imitat més que superficialment. És dir: seran imitats els seus adjectius, les formes externes; el seu complicadíssim joc mental és inassolible.
El que entristeix la joventut és la sensualitat. Això és un afer horrible.
De vegades penso en la quantitat tan impressionant d’hores perdudes, aquests últims anys, pensant en la fornicació amb senyoretes vagues, generalment inconcretes. Però potser sobre aquest punt hi ha una reflexió a fer: potser encara ho haurien estat més si les hagués passades fornicant amb senyoretes concretes i tangibles.
La sensualitat, en la joventut, és un afer inhumà, insoluble, d’un aspecte indescriptiblement grotesc.
Gori sol dir:
—El matrimoni ensenya moltes coses. És un estat molt instructiu. Aquesta institució es troba en la base de l’evolució capital de l’home. No hi ha com el matrimoni per fer una vida casta i ordenada. Però no hi ha com la pràctica d’una vida casta i ordenada per veure la quantitat de dones que tenen una positiva, insistent importància per raons distintes de les que adornen la senyora pròpia.
—Així, doncs, ¿en aquest aspecte tampoc no hi ha res a fer?
Gori fa una gran riallada, mou despectivament l’esquena i no torna contesta.
Perquè en aquest país es guanyi la vida un home gandul (sense caure en algun ofici servil o en el parasitisme bufonesc) ha d’ésser enormement intel·ligent.
Les màquines han progressat molt, fan moviments admirables, moviments que mai no s’hauria pogut sospitar que arribessin a fer. Però els moviments curiosíssims, graciosíssims, indescriptiblement divertits que fan les orelles dels gats (sobretot les dels gats joves), no crec que les màquines els arribin a imitar per més fi que sigui el progrés.
———————–
Llegiu aquesta entrada en el bloQG del 2008, amb els comentaris corresponents al final del text.
Sembla que no, però hi hauria més d’un tema entrelligat en aquesta entrada.
Primer de tot, aquest Balmes que “Sabé aliar perfectament els seus estudis amb els interessos pràctics de la seva família”. A la carrera, Jordi Llovet ens va recomanar que, si volíem llegir i escriure com a filòlegs, treballéssim en una feina similar a la d’un banc, que ens deixés la tarda o el matí lliures. Com Pessoa, com Kafka. Però el temps que tinc per escriure treballant en una biblioteca en horari compacte, encara no m’és suficient, bàsicament tinc només els caps de setmana, i alguns moments que esgarrapo per fer un poema, o per escriure al Bloqg! Tinc massa limitacions que no cal que enumeri aquí.
“La literatura catalana d’avui té una cosa molt agradable: és una literatura desproveïda totalment de preciosisme”: diu això i després elogia un Carner que també tracta de preciosista. Una nova manera d’anar per la tangent.
Quan parla de la sensualitat de la joventut, passa de “pensant en la fornicació amb senyoretes vagues, generalment inconcretes”, allò que se somnia, a “fornicant amb senyoretes concretes i tangibles”, allò que seria l’experiència. Quan qui escriu això, quan pensa en el seu ex, mai no està segura de si ha estat més bo de conèixer-lo, perquè m’ha servit per aprendre el que no vull, que no haver-lo conegut mai.
“El matrimoni ensenya moltes coses”: i la solteria també!
“Perquè en aquest país es guanyi la vida un home gandul (sense caure en algun ofici servil o en el parasitisme bufonesc) ha d’ésser enormement intel·ligent”: el cas de Pla no és el de Mir, que es va casar amb una dona que li permetia de dedicar-se exclusivament a pintar, el que seria “parasitisme bufonesc”. Però la gran intel·ligència de Pla, tot i l’hora en què es llevava, no crec que porti a pensar que era un gandul.
Per últim, i encara que “l’avorriment és voler-ho dir tot”, és fantàstic com Pla es mou de nou per la tangent quan elogia primer els moviments de les màquines, per passar als de les orelles dels gats. Al capdavall, la intuïció per sobre de la raó.