Josep Pla torna
a passejar per Nàpols




Aina Mercader - Avui, 9 d'octubre 2005


Josep Pla escriu a Cartes d'Itàlia que "la feina d'un turista conscient i organitzat és a Nàpols aquesta: perdre's pels carrers". Amb l'obsessió de no deixar sense veure cap bocí de ciutat, cap imatge del Nàpols més napolità, el programa Veles e Vents -la setmana de la cultura catalana que ha organitzat a Nàpols l'Institut Ramon Llull- inclou un itinerari pels carrers de pedra estrets, amb roba estesa i caos circulatori, a través de diferents fragments de Cartes d'Itàlia -traduit a l'italià- i de les cròniques d'Itàlia que va fer, com a corresponsal de La Veu de Catalunya.

L'itinerari, que es farà per al públic napolità dijous que ve, s'inicia al costat del mar, mirant cap a l'illa de Capri. "Si Barcelona fos tota de cara al mar, quina ciutat no seria! Perquè Barcelona és una ciutat posada de cara a la paret del Tibidabo. Nàpols, en canvi, té tots els sentits, i les formes i les tares davant del mar". A Pla, que llegim en un recorregut organitzat, li agradava Nàpols perquè d'alguna manera li recordava Barcelona. Per Rossend Arqués, professor de filologia italiana a la Universitat Autònoma de Barcelona, que ha estat el responsable de donar forma a aquest itinerari, "Pla era un viatger comparatista, perquè anava a qualsevol ciutat estrangera tenint sempre Barcelona al cap".



El Institut Ramon Llull
crea un itinerario Josep Pla
en Nápoles

La expedición catalana a Nápoles - arropada por el president de la Generalitat, Pasqual Maragall, que ha viajado junto a su esposa- cuenta con 144 personas y un presupuesto de 450.000 euros

Xavi Ayén Enviado especial Nápòles

La Vanguardia 09/10/2005

- Bienvenidos al caos de Nápoles. Entre la ropa tendida en la calle, y bajo el canto constante de las bocinas de unos coches capaces de circular por vías peatonales - e incluso de aparcar en los carriles de los túneles-, un pequeño grupo de catalanes realizaba ayer, discretamente y por primera vez, el itinerario napolitano Josep Pla, una iniciativa del Institut Ramon Llull (IRL), en el marco del festival Veles e vents, que promociona la cultura catalana en esta antigua villa de la corona de Aragón.

El itinerario, ideado por el profesor Rossend Arqués, se detiene en diez puntos de la ciudad y, en cada uno de ellos, se leyeron fragmentos de la obra planiana referidos a la zona. El lector actual tiene la sensación de que Pla captó la esencia de Nápoles. "Quins carrers! Estrets, bruts, fent alts i baixos, carregats de balcons i de roba que penja, amb els mil forats negres de les botigues de tota mena, plens de nit i de dia d´un poble xerraire, gesticulador, de pell torrada, d´ulls brillants i negres, moblats de tota classe de trastos i d´escorrialles domèstiques, perfumats d´olor consumida de la fruita del temps - meló, taronja, raïms, castanyes- adherida a l´olor constant del peix fregit i de llegum agre...".

Pla compara constantemente Nápoles y Barcelona, y la ciudad partenopea le recuerda, sobre todo, la Barceloneta y sus alrededores. Corresponsal de La Veu de Catalunya en Roma, viajó en diversas ocasiones al sur, y la primera vez que pisó la ciudad fue en 1922. Aunque las referencias napolitanas salpican diversos volúmenes de su obra completa, el núcleo se incluye en los libros Cartes meridionals (1929) y Cartes d´Itàlia (1955), donde reelaboró el material. La ruta Pla con explicaciones guiadas se repetirá durante estos días y "permanecerá como patrimonio de la ciudad", en palabras de Carles Torner, responsable del área de humanidades del IRL. La influencia de Nápoles en la literatura catalana es amplia, se puede remontar a Ausiàs March y existen ejemplos muy cercanos, como el último libro de crónicas de Carlos Sentís (L´instant abans del 36)o Doctor Pasavento,la reciente novela de Enrique Vila-Matas.

La expedición catalana a Nápoles - arropada por el president de la Generalitat, Pasqual Maragall, quien ha viajado junto a su esposa- se compone de 144 personas y cuenta con un presupuesto de 450.000 euros. En la noche del sábado, el grupo musical La Princesa Filòsofa debutó ante el público con un concierto en el que dio vida a obras de compositores del tardobarroco catalán que llevaban unos dos siglos sin representarse. Ayer también se inauguró la exposición de acuarelas de Barceló sobre la Divina comedia.

El seny catalán intenta hacerse visible en el ensordecedor laberinto napolitano (incluso el azar ha querido que el festivalVelese vents coincida con una exposici´on sobre Ildefons Cerdà en el Palacio Real). Aunque no siempre es fácil. A las tres de la madrugada del sábado, el hotel donde se aloja la misión catalana tuvo que expulsar a los ocupantes de una de las habitaciones cercanas a la de la consellera Mieras, pues una encendida disputa conyugal - con presencia, ay, de una tercera persona- acababa con el mobiliario de la habitación y el sueño de los tranquilos huéspedes de Barcelona.






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